Nový cirkus
Cirkus a jeho čtyři formy
Tradiční cirkus
Nostalgický cirkus
Současný cirkus
Nový cirkus
Nový cirkus je označení, které v západních evropských zemích, stejně jako v Kanadě i Austrálii, získalo nádech starobylosti, a proto se jako příznačnější pojmenování jeví cirkus současný. V České republice ale tento pojen ještě nezdomácněl, proto je u nás stále užíváno označení nový ve významu divadelně ozvláštněný. Taková zjednodušená charakteristika odpovídá novému cirkusu v kontextu současného českého živého umění nejlépe. Český nový cirkus je s uměním divadelním spojen mnohem silněji než v jiných evropských (Francie, Velká Británie, Finsko) nebo zámořských (Kanada, Austrálie) novocirkusových destinacích.
Obecně spočívá specifičnost nového cirkusu v jeho mnohovrstevnaté a nepravidelné struktuře složek, jejichž významy jsou patrné teprve ve chvíli jejich propojení; přičemž základní a nepostradatelnou složkou je složka cirkusová. V případě nového cirkusu tedy můžeme hovořit o dvou principech – principu cirkusovém a divadelním, přičemž princip cirkusový určuje základní vlastnost nového cirkusu, takzvanou cirkusovost. Ta se, zjednodušeně řečeno, skládá z části technické a části umělecko‑estetické, která zákonitě na technickou navazuje nebo z ní vyplývá.
Nový cirkus v ČR
V České republice také vznikl tzv. Cirqueon. Zastřešující organizace pro podporu a rozvoj nového cirkusu v České republice. Je členem mezinárodní sítě Circostrada Network. Hlavní náplní Cirqueonu je poskytování informací o domácím i evropském dění na poli nového cirkusu, podpora projektů nové cirkusové vlny vznikajících v České republice a rozvoj cirkusových dovedností profesionálů i široké veřejnosti.
České publikace o Novém Cirkusu
Nový cirkus
Orbis Cirkus
Ondřej Cihlář a Hanuš Jordan (2014) se ve své knize věnují proměnám cirkusu v Českých zemích od dob tradičního cirkusu až po jeho současné formy, označované jako nový cirkus. Autoři se zaměřují na originální česká specifika tradičního i nového cirkusu a poutavou formou objasňují čtenáři důvody jeho odlišností.
Vznikly i další teoretické práce, např. diplomová práce Estetika a poetika současného cirkusu od Štefanové z roku 2009.